Hoe maak je van TRE® beoefenen een gewoonte? – 5 tips

Ondertussen heeft al een heel aantal mensen TRE® bij mij gedaan, individueel of in een groepstraining.

TRE® is een serie eenvoudige lichaamsoefeningen waarmee je diepe (chronische) spierspanning kunt ontladen. Het natuurlijke herstelvermogen van het lichaam om door middel van trillen te ontladen, wordt geactiveerd. Gemakkelijk te leren, zeer effectief, prettig en voor iedereen te doen.

Als je je TRE hebt eigen gemaakt kun je het zelf thuis toepassen. Dat is juist ook zo fijn. Je hebt het helemaal zelf in de hand en je doet TRE wanneer jij er behoefte aan hebt.

Ja, en dan komt het erop aan!
Hoe pas je dat in jouw dagelijkse of wekelijkse routine in? Hoe behoud je jouw motivatie? Of draai je er omheen? Zoals een rechtgeaarde Twentenaar zegt: “He dreait d’r omhen as nen köttel in ’n pot.” Meestal kun je TRE juist goed gebruiken als je sterk uitstelgedrag vertoont J.

Ik help je op weg met deze 5 tips.

  • Tip 1: Stap voor stap
    Maak het klein voor jezelf, zodat je er gemakkelijker ruimte voor kunt maken. De hele serie doen vraagt 30-45 minuten. Misschien is de drempel daarvoor te hoog. Je hebt vast wel de mogelijkheid om 10 minuten vrij te maken. Dan kies je één oefening, bijvoorbeeld de eerste, en vervolgens ga je in de ontlading. Besef dat diepe spanning er vaak jaren over heeft gedaan om zich op te stapelen. Het is dan ook logisch dat je dat stap voor stap gaat loslaten. Leg de lat niet te hoog, dat werkt demotiverend.
  • Tip 2: Vast tijdstip
    Kies een vast tijdstip waarop je TRE doet. Hiermee kun je jezelf gemakkelijker motiveren het te blijven doen. Bijvoorbeeld iedere woensdagavond voordat je gaat slapen. Een natuurlijk slaapmutsje. Of juist een vaste ochtend, omdat TRE bij jou meer activerend werkt.
  • Tip 3: Draai rustige muziek
    Als je rustige muziek draait terwijl je TRE doet kan het je helpen om je aandacht erbij te houden. Het wordt dan nog meer een relax moment. Echt helemaal tijd voor jezelf.
  • Tip 4: Waardering
    Waardeer jezelf als je ruimte hebt gecreëerd om TRE te doen. Je hebt het jezelf gegund om de tijd ervoor te nemen. Denk niet: “Ik had het langer willen doen.” Het maakt niet uit hoe lang of hoe kort. Je doet het helemaal voor jezelf. Zelfwaardering en dankbaarheid maakt dat je je sowieso al prettiger voelt.
  • Tip 5: Direct inzetten
    Als je in een acuut stressmoment komt, kun je meteen TRE doen. Bijvoorbeeld, je valt van de fiets (heb ik zelf eens meegemaakt), dan geef je je over aan je lijf. Het schudt en trilt meteen de spanning eruit. Dit is gewoon ons natuurlijke herstelvermogen. Door TRE te doen heb je in wezen voor deze instinctieve reactie de knop weer op ‘aan’ gezet. Ook bij dieren kun je zien dat ze op deze manier herstellen van stress. De hond die geschrokken is schudt zich uit en loopt vrolijk weer verder.

Ik wens je een mooie ontdekkingsreis.
Heb jij ook een tip? Ik vind het leuk als je die deelt.

Deel dit bericht!

Ik wil me graag aanmelden voor de nieuwsbrief

Via mijn nieuwsbrief inspireer ik je en houd ik je op de hoogte van activiteiten in mijn praktijk.

LET OP: Check je ‘spambox’ of ‘ongewenste berichten’ na aanmelding. Het blijkt dat bij sommigen mijn mail daar terecht komt. Markeer mijn e-mail adres als gewenst.